Llei 3/2020, noves mesures processals i organitzatives en l'àmbit de l'Administració de Justícia
Publicada al BOE 250 de 19 de setembre de 2020, la Llei 3/2020, de 18 de setembre, de mesures processals i organitzatives per fer front al COVID-19 en l'àmbit de l'Administració de justícia.
- El capítol I regula les mesures de caràcter processal per establir la tramitació preferent de determinats procediments en l'ordre social, civil i contenciós-administratiu directament sorgits de la crisi sanitària del COVID-19, així com aquells procediments que s'han vist afectats per les consecuències del COVID-19.
- El capítol II inclou mesures en l'àmbit concursal i societari
En primer lloc, s'adopten mesures per mantenir la continuïtat econòmica de les empreses, professionals i autònoms, que amb anterioritat a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma, cumplien regularment amb les obligacions derivades d'un conveni, d'un acord extrajudicial de pagaments o d'un acord de refinançament homologat. Respecte als deutors, s'aplaça el deure de sol·licitar l'apertura de la fase de liquidació quan, durant la vigència del conveni, el deutor conegui la imposibilitat de cumplir els pagaments a què s'ha compromès i les obligacions contretes amb posterioritat a l'aprovació del conveni, així mateix, es facilita la modificació del conveni o de l'acord extrajudicial de pagaments o de l'acord de refinançament homologat. Quant als deutors, s'ajorna el deure de sol·licitar l'apertura de la fase de liquidació quan, durant la vigència del conveni, el deutor conegui la impossibilitat de cumplir el pagaments a què es va comprometre, i les obligacions contretes amb posterioritat a l'aprobació del conveni, així mateix, es facilita la modificació del conveni o de l'acord extrajudicial de pagaments o de l'acord de refinançament homologat. També se'ls permet, a més, la presentació d'una nova sol·licitud sense la necessitat de que hagi transcorregut un any des de la presesntació de l'anterior.
En segon lloc, s'adopten mesures per potenciar i incentivar el finançament de les empreses per atendre necessitats transitòries de liquiditat, calificant com a crèdits contra la massa, en cas de liquidació, els crèdits derivats de compromissos de finançament o de prestació de garanties a càrrec de tercers, incloses les persones especialment relacionades amb el concursat, que figurin a la proposta de conveni o a la proposta de modificació del conveni acordat pel jutge. Pel que fa a facilitar el crèdit i la liquiditat de l'empresa, es califiquen com a ordinaris els crèdits de les persones vinculades amb el deutor als concursos de puguin declarar-se dintre dels dos anys següents a la declaració de l'estat d'alarma, Per acabar, per evitar la previsible litigiositat en relació a la tramitació de concursos de creditors, s'estableixen una sèrie de normes d'agilització del procediment concursal, com la no necessitat de celebració de vistes, la confesió de la insolvència, la tramitació preferent de determitades actuacions relacionades amb la protecció dels drets dels treballadors, a mantenir la continuïtat de l'empresa i a conservar el valor de béns i drets, aixó com la simplificació d'actes i incidents (subhastes, impugnació d'inventari i llistes de creditors o aprovació de plans de liquidació).
Per acabar, s'estableixen dues normes que tracte d'atenuar temporal i excepcionalment les consequències que tindria l'aplicació ara mateix de les normes generals sobre disolució de societats de capital i sobre declaració de concurs, permetent a les empreses guanyar temps per poder restructurar el deute, aconseguir liquiditat i compensar les pèrdues, ja sigui per la recuperació de l'activitat ordinària o per l'accés al crèdit o als ajuts públics.
- El capítol III, introdueix mesures de caràcter organitzatiu i tecnològic, que seran d'aplicació fins el 20 de juny de 2021.
- Les Disposicions finals vuitena i novena amplien la possibilitat de disponibilitat de plans de pensions pels treballadors per compte aliè o autònoms, en casos en què, sense deixar l'activitat, hagin tingut una reducció, com a mínim, del 75 per cent a la seva facturació com a consequència de la situació de crisi sanitària.